Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2011

Τρίτη, 22 Φεβρουαρίου 2011

Το Γεράνι




Γεράνι

Είδος

  • Πολυετές
  • Ανθίζει το καλοκαίρι, αλλά σε ευνοϊκές συνθήκες μπορεί να ανθίζει όλο το χρόνο με μικρή περίοδο ανάπαυσης
  • Παρουσιάζει και διάφορα είδη, τα λεγόμενα Πελαργόνια.

Πως φυτεύεται:

  • Το Γεράνι φυτεύεται το καλοκαίρι
  • Τα έτοιμα φυτά μπορεί να τα προμηθευτούμε από τα φυτώρια
  • Όποιος θέλει, μπορεί να φυτεύει μοσχεύματα κορυφής ως εξής: κόβουμε ένα κλαρί 5 – 15 cm από την κορυφή πάνω από ένα κόμβο, απομακρύνουμε τα κάτω φύλλα και στην συνέχεια εάν έχουμε προμηθευτεί μια ειδική ορμόνη για γρήγορη ριζοβολίας, βουτάμε το κάτω μέρος του μοσχεύματος στην ορμόνη, έπειτα φυτεύουμε τα μοσχεύματα σε μικρές γλάστρες με υγρό υπόστρωμα (τύρφη/περλίτη). Τοποθετούμε τις γλάστρες σε σημείο με αρκετό φως. Σε 2 – 3 βδομάδες κανονικά πρέπει να ριζοβολούν τα μοσχεύματα, τα οποία μεταφυτεύουμε στις τελικές γλάστρες.
  • Το Γεράνι είναι φυτό χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες στις μεταφυτεύσεις, αλλά πάντα να προσέχουμε να μην προκαλούμε ζημιές στο ριζικό σύστημα των φυτών κατά την μεταφύτευση.

Που καλλιεργείται

  • Το Γεράνι είναι φυτό εξωτερικού χώρου, και χρειάζεται αρκετό φως για την καλή ανάπτυξη του.
  • Σε γλάστρες, απευθείας στο χώμα, σε παρτέρια και ζαρντινιέρες
Γιατί καλλιεργείται

  • Το Γεράνι καλλιεργείται για τα πολύχρωμα άνθη του.
  • Έχει άνθη μεγάλης διάρκειας

Φροντίδες

  • Απομακρύνουμε τα μαρασμένα λουλούδια, τα ξηρά φύλλα. Σε τακτά διαστήματα κορυφολογούμε για να ευνοηθεί ο σχηματισμός διακλαδώσεων, δηλαδή αύξηση του τελικού αριθμού ανθέων ανά φυτό
  • Το πότισμα το καλοκαίρι πρέπει να είναι ικανοποιητικό πάντα με την σκέψη “λίγο νερό αλλά συχνά.
  • Το χειμώνα, τα ποτίσματα πρέπει να είναι πιο αραιά, και μόνο όταν ξηραθεί τελείως το χώμα( αυτό το τσεκάρουμε εισάγοντας ένα δάκτυλο στο χώμα)
  • Το καλοκαίρι λιπαίνουμε κάθε 15 ημέρες με ένα λίπασμα ειδικό για ανθόφυτα πλούσιο σε ποτάσα(Κάλιο)

Προβλήματα

  • Όταν παρατηρείται έλλειψη ανθοφορίας, αλλά μια πλούσια βλάστηση, αυτό δείχνει ότι υπάρχει υπερβολική χρήση ενός αζωτούχου λιπάσματος.
  • Το Γεράνι προσβάλλεται από αρκετά παράσιτα, και επειδή είναι σχετικά ένα εύκολα φυτό, και σχετικά χαμηλού κόστους, σε περίπτωση προσβολών μην ξοδευτείτε για χημικά φάρμακα, απλά απομακρύνετε τα άρρωστα φυτά και αντικαταστήσετε τα με νέα.
  • Το Γεράνι θεωρείται σαν ένα τοξικό φυτό, πρέπει να προσέχετε τα μικρά παιδιά και τα οικόσιτα ζώα σας.




Τρίτη, 8 Φεβρουαρίου 2011

Γαρδένια





Γαρδένια

Είδος:

  • Πολυετές
  • Ανθίζει από το τέλος φθινοπώρου μέχρι αρχές άνοιξης, με το μέγιστο της ανθοφορίας τα Χριστούγεννα.

Πως φυτεύεται:

  • Προμηθευόμαστε τα φυτά από τα φυτώρια στις αρχές φθινοπώρου
  • Τα μεταφυτεύουμε σε μεγαλύτερες γλάστρες ανάλογα με τον χώρο που έχουμε
  • μεριμνάμε να ανοίξουμε τις τρύπες αποστράγγισης
  • Τοποθετούμε αδρανή υλικά στο πάτο της γλάστρας: πετραδάκια ή θρυμματισμένα κομμάτια από πήλινο βάζο ή απλά μια στρώση από περλίτη.
  • Επειδή η γαρδένια είναι ασβεστόφοβα (δεν προτιμαει υψηλή αλκαλικότητα του νερού ή του υποστρώματος ανάπτυξης), θα χρησιμοποιούμε ειδικά για την γαρδένια υποστρώματα εμπορίου ή φυλλόχωμα.
  • Γεμίζουμε την γλάστρα με το χώμα μαζί με μια μικρή ποσότητα σύνθετου λιπάσματος αργής διάλυσης( στο εμπόριο υπάρχουν αρκετά)
  • Κάνουμε την μεταφύτευση με προσοχή, έτσι ώστε να μην σπάει η μπάλα χώματος, ή να μην προκαλέσουμε ζημιά στις ρίζες.
  • Αμέσως μετά πιέζουμε καλά το χώμα , και στην συνέχεια ποτίζουμε.
  • Μια φορά τον μήνα μαζί με το νερό ποτίσματος, προσθέτουμε ένα όξινο λίπασμα γρήγορης διάλυσης(πχ θειική αμμωνία), όμως στην αγορά κυκλοφορούν ειδικά διαλύματα για την γαρδένια πλούσια και σε ιχνοστοιχεία(σε περίπτωση χρήσης τέτοιων διαλυμάτων, να ακολουθήσετε πιστά τις οδηγίες).
  • Τις γλάστρες τις τοποθετούμε στο μπαλκόνι σε ημισκιερό μέρος στην ανατολική ή στην δυτική πλευρά του σπιτιού για αποφυγή κρύων ανέμων τον χειμώνα και των ζεστών το καλοκαίρι.

Που καλλιεργείται

  • Μέσα στις γλάστρες στα μπαλκόνια
  • στις ζαρντινιέρες
  • ή και απευθείας στο έδαφος μέσα σε λάκκους στο βάθος των οποίων τοποθετούμε ένα σύνθετο λίπασμα και ένα πλούσιο χώμα.

Γιατί καλλιεργείται

  • Για τα λευκά αρωματικά άνθη
  • Σαν γενική πρασινάδα στον κήπο ή μπαλκόνι.

Φροντίδες

  • Προσοχή στο πότισμα (σωστή δόση και νερό καλής ποιότητας)
  • Στο πότισμα ισχύει η λογική: “Μικρή δόση ή ποσότητα νερού και συχνό πότισμα” όχι πολύ νερό και σπάνια
  • Πριν ποτίζουμε πρέπει να βεβαιωθούμε ότι είναι ξηρό το χώμα
  • Απομακρύνουμε πάντα: Τα μαρασμένα άνθη, ξηρά φύλλα και ξηρά κλαριά
  • Για αύξηση αριθμό ανθέων, κάθε αρχή άνοιξης κόβουμε τουλάχιστον την κορυφή των βλαστών(περίπου 5 cm).
  • Το καλοκαίρι, σε ξηρές συνθήκες, να διατρέχουμε το φύλλωμα για να δροσιστεί το φυτό, αλλά όταν υπάρχουν άνθη, το βρέξιμο αυτό μπορεί να προκαλέσει αποχρωματισμό ανθέων.
  • Από την άνοιξη μέχρι φθινόπωρο, λιπαίνουμε κάθε 15 ημέρες με όξινα λιπάσματα, τέτοια λιπάσματα υπάρχουν αρκετά στο εμπόριο, και μάλιστα μερικά είναι ειδικά για την γαρδένια.

Προβλήματα

  • Η γαρδένια προσβάλλεται από μελίγκρα, ακάρεα και κοκκοειδή, μόνο σε σοβαρές περιπτώσεις συνιστούμε την χρήση των χημικών φυτοπροστατευτικών.
  • Κιτρίνισμα φύλλων, αλλά με τα νεύρα να παραμένουν πράσινα: οφείλεται σε σκληρότητα νερού, το φυτό δυσκολεύεται να προσλαμβάνει το Σίδηρο. Σε αυτήν την περίπτωση ποτίζουμε με νερό βροχής ή απλά με βρασμένο νερό αφού κρυώσει, και προσθέτουμε λίπασμα πλούσιο σε Σίδηρο.
  • Κιτρινίζουν επίσης τα φύλλα σε συνθήκες έλλειψης φωτισμού
  • Τα μπουμπούκια πέφτουν πριν καν ανοίξουν: Είναι έλλειψη υγρασίας, πολύ ξηρός αέρας. Σε αυτήν την περίπτωση διαβρέχουμε τα φυτά καθημερινά πριν ανοίξουν τα μπουμπούκια.





Τετάρτη, 19 Ιανουαρίου 2011

Τα ζιζάνια: Το τριφύλλι.


Το τριφύλλι, ή αγριοτριφύλλι, είναι ένα πλατύφυλλο ζιζάνιο που παρατηρείτε σχεδόν παντού στην Ελλάδα. Μερικά είδη του φυτού αυτού, καλλιεργούνται σαν βοσκότοπο ή και στην δημιουργία σανού ως ζωοτροφή, μερικά είδη σε μερικά μέρη του κόσμου τα χρησιμοποιούνται σαν βότανα ή και για ανθρώπινη κατανάλωση. Σαν ζιζάνιο το τριφύλλι είναι πολύ δύσκολο στην καταπολέμηση. Χρειάζεται μια ολοκληρωμένη καταπολέμηση, συνδυάζοντας δηλαδή καλλιεργητικά, μηχανικά, και χημικά μέτρα. Όμως εξαρτάται και από το είδος της γεωργίας ( βιολογική ή συμβατική). 
Καλλιεργητικά μέτρα:
  • Το όργωμα πρέπει να γίνει σε σωστό στάδιο, πριν το τριφύλλι ανθίζει,
  • Να βεβαιωθείτε ότι τα εργαλεία που χρησιμοποιείτε να μην είναι μολυσμένο από κάποιο άλλο αγρόκτημα με πρόβλημα τριφυλλιού,
  • Να προσέχετε το πότισμα και την λίπανση, να γίνονται με μέτρο και σωστά, κυρίως σε περίπτωση που χρησιμοποιείτε κοπριά, να μην είναι μολυσμένη με σπόρους τριφυλλιού.
  • Να παρατηρείτε και τα γειτονικά αγροκτήματα εάν παρουσιάζουν και εκείνα το πρόβλημα με το τριφύλλι και εάν δεν καταπολεμούνται σωστά, ο σπόρος μεταφέρετε και στο δικό σας.
Μηχανικά μέτρα:
  • Σε περίπτωση χρήσης κοπτικών μηχανών, η κοπή να γίνει σε στάδιο πριν την άνθηση πάντα.
  • Η κοπή μπορεί να συνδυαστεί και με την εδαφοκάλυψη με ένα ειδικό μαύρο πλαστικό.
  • Σε μικρές εκτάσεις, όπως κήπο ή βεράντα, να γίνεται ολόκληρη εκρίζωση του φυτού
  • Σε οπωρώνες και φυτείες ελιάς, μπορεί να επιτραπεί την εντατική βόσκηση, έτσι ώστε να μειωθεί ο κόπος κατά το όργωμα ή κοπή.
Χημικά μέτρα:
  • Εάν θέλετε να κάνετε μια χημική καταπολέμηση, να προτιμάτε ειδικά εκλεκτικά ζιζανιοκτόνα κατά των πλατύφυλλων ζιζανίων(προφυτρωτικά και ματαφυτρωτικά τον χειμώνα, και μεταφυτρωτικά στις υπόλειπες εποχές),
  • Τα ζιζανιοκτόνα με βάση το glyphosate, metsulfuron και dicamba, έχουν δώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα κατά το τριφύλλι(και να ακολουθήσετε πάντα τις οδηγίες χρήσης των χημικών φυτοπροστευτικών προϊόντων).




Τρίτη, 28 Δεκεμβρίου 2010

Νερό για άρδευση

Ένα από τα σημαντικότερα πράγματα που πρέπει να κάνουμε είναι να προβούμε στον έλεγχο της ποιότητας του νερού που χρησιμοποιούμε για να ποτίσουμε τα φυτά μας. Ο έλεγχος αυτός γίνεται από εγκεκριμένους φορείς σε ειδικά εργαστήρια. Την δυνατότητα ελέγχου νερού έχει και το εργαστήριο του e-bloko. Για την καλή ανάπτυξη των φυτών και επίσης για υγειονομικούς λόγους, το νερό εξετάζεται για εκτίμηση της ποσότητας αλάτων, του μικροβιολογικού φορτίου και της ρύπανσης από διάφορα στοιχεία.
Γιατί ελέγχονται όλα αυτά;
Όταν μιλάμε για άλατα στο νερό εννοούμε όλα εκείνα τα χημικά στοιχεία, (ασβέστιο, νάτριο, χλώριο...) διαλυμένα ή όχι στο νερό, που η συγκέντρωσή τους επηρεάζει την ποιότητα του νερού. Σίγουρα έχετε παρατηρήσει ένα λευκώδες υπόλειμμα στον βραστήρα ή στους νιπτήρες. Με μια γενική διατύπωση θα λέγαμε ότι είναι τα άλατα του νερού μας. Έτσι η συγκέντρωσή τους στο νερό πρέπει να βρίσκεται σ' ένα σωστό επίπεδο, πάνω ή και κάτω από το οποίο τέτοιο νερό γίνεται ακατάλληλο για την ανάπτυξη των φυτών. Σίγουρα όταν αυτή η συγκέντρωση είναι τόσο μεγάλη, όχι μόνο το νερό γίνεται ακατάλληλο για το φυτό αλλά και για όλο το σύστημα ποτίσματος, με αποτέλεσμα τα μεν φυτά να μην μπορούν να αναπτυχθούν σωστά, το δε σύστημα άρδευσης να πάθει σοβαρή βλάβη. Εκτιμώντας λοιπόν την ποιότητα του νερού, με συμβουλή ενός ειδικού θα μπορούμε να αποφύγουμε τα παραπάνω άσχημα αποτελέσματα.
Για υγειονομικούς λόγους, το νερό ελέγχεται επίσης για τυχόν παρουσία μικροοργανισμών επιβλαβών για την ανθρώπινη υγεία, όπως καλοβακτήρια. Όπως ξέρουμε τα μικρόβια μεταφέρονται και με νερό από μολυσμένο χώρο προς τον κήπο μας, ανάλογα με την πηγή του νερού. Αυτός ο κίνδυνος γι' αυτούς που χρησιμοποιούν το νερό βρύσης για πότισμα είναι μικρός, αφού το δημόσιο δίκτυο ελέγχεται τακτικά, όμως ζημιώνονται από φουσκωμένους λογαριασμούς! Για εκείνους που έχουν πηγάδια ή παίρνουν νερό από λίμνη και ποτάμια, ο έλεγχος για μικροοργανισμούς είναι απαραίτητος.
Ο άλλος επίσης απαραίτητος έλεγχος που γίνεται στα εργαστήρια είναι ο έλεγχος για τυχόν ρύπανση του νερού από διάφορα στοιχεία χημικά ή όχι. Η κακή χρήση των στοιχείων του περιβάλλοντος που κάνουμε καθημερινά επηρεάζει και το νερό. Τοξικά απόβλητα, πετρελαιοειδή απόβλητα, βαριά χημικά από διάφορες βιομηχανίες, όλα αυτά μαζεύονται στο περιβάλλον και μπορεί να καταλήγουν στον κήπο μας μέσω του νερού με αποτέλεσμα να προκαλέσουν τοξικότητες στα φυτά μας (για την ίδια την υγεία μας ούτε καν να το συζητάμε). Μεγάλη είναι λοιπόν η σημασία και κυρίως απαραίτητες είναι οι πληροφορίες που προκύπτουν από ένα τέτοιο έλεγχο.
Συμβουλές της ημέρας :
  • Να χρησιμοποιούμε μερικά ειδικά φίλτρα, αφού βέβαια συμβουλευτούμε τον ειδικό.
  • Για ένα γρήγορο έλεγχο: Γεμίζουμε ένα γυάλινο ποτήρι, παρατηρούμε το χρώμα του νερού, την οσμή, παρουσία ή όχι ξένων υλών...
  • Να κάνουμε πάντα σωστή χρήση του νερού. Πολλοί έχουν προβλέψει ότι το καθαρό νερό θα γίνει το πετρέλαιο του μέλλοντος και εκατομμύρια συνανθρώπων μας δεν θα έχουν ούτε μια σταγόνα για να ποτίζουν τις καλλιέργειες τους, ούτε καν να πίνουν.
  • Να ποτίζουμε συχνά με λίγο νερό και μόνο αν είναι απαραίτητο, κυρίως τώρα που, δόξα τω Θεώ, βρέχει, να μην ποτίζουμε και να μαζεύουμε το νεράκι από τη βροχή για μελλοντικό πότισμα!
Kaleng Mwangal
Γεωπόνος-ΓΠΑ








Πέμπτη, 2 Δεκεμβρίου 2010

Μορφολογία ενός εντόμου

     Τα έντομα είναι τα ευρύτερα εξαπλωμένα ζώα στην ξηρά, και κατατάσσονται σε πολλές κατηγορίες με βάση διαφόρων ορθολογικών χαρακτηριστικών ( όπως: μορφή και αριθμό των φτερών, μορφή των στοματικών μορίων, τύπος της μεταμόρφωσης τους), εκ αυτών κάποια παραδείγματα: Λεπιδόπτερα (κοινές πεδαλούδες), Δίπτερα (κοινές μύγες), Ισόπτερα (τερμίτες), Ημίπτερα (τζίτζικα), Υμενόπτερα (μέλισσες). Κατά την ζωή τους τα έντομα υποστούν διάφορες μεταμορφώσεις, η συντριπτική πλειοψηφία των εντόμων υφίσταται μια ολομετάβολη μεταμόρφωση: εκκολάπτεται η σκληκόμορφη προνύμφη, η γνωστή Κάμπια. Μετά από μια σειρά εκδύσεων, η προνύμφη σχηματίζει μια θήκη ή ένα κουκούλι γύρω από τον εαυτό της και μετατρέπεται σε χρυσαλλίδα, σε αυτό το στάδιο δεν τρέφεται. Τέλος, από την χρυσαλλίδα εξέρχεται το πλήρως αναπτυγμένο ενήλικο έντομο, το ακμαίο. Η εντομολογία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την μελέτη των εντόμων. Στο παρακάτω σχήμα παρουσιάζονται τα διάφορα μέρη ενός  θηλυκού εντόμου. 




           A – κεφαλή                     B – θώρακας                           C – κοιλία

1. κεραία                                                2. οφθαλμίδιο                            3. οφθαλμίδιο                  
4. σύνθετος οφθαλμός                          5. εγκέφαλος                             6. προθώρακας      
7. αορτή                                                 8. τραχείες                                 9. μεσοθώρακας    
10. μεταθώρακας                                11. α' ζευγάρι πτερύγων             12. β' ζευγάρι πτερύγων
13. μεσέντερο                                     14. καρδιά                                   15. ωοθήκη                  
16. ορθόν                                            17. έδρα                                       18. κόλπος            
19. νευρικό σύστημα με γάγγλια        20. μαλπιγγιανά σωληνάρια        21. ταρσομερές      
22. προταρσός                                    23. ταρσός                                   24. κνήμη
25. μηρός                                            26. τροχαντήρας                          27. προσθέντερο                                
28. θωρακικό γάγγλιο                         29. ισχίο                                      30. σιελογόνος αδένας  
31. υποοισοφαγικό γάγγλιο                32. στοματικά εξαρτήματα


     Τα έντομα αποβαίνουν επιβλαβή στον άνθρωπο, στα κατοικίδια ζώα και στα καλλιεργούμενα φυτά, κυρίως δια των στοματικών μορίων τους και δευτερεύον δια των ωοτοκιών, περιττωμάτων, τοξινών και άλλων. Δια των στοματικών μορίων τα έντομα δαγκώνουν, αποσπούν ή τσιμπάνε και μυζούν τμήματα ή υγρά του ζωικού ή φυτικού σώματος, ενώ συγχρόνως γίνονται και φορείς παθογόνων μικροοργανισμών οι οποίοι προκαλούν σοβαρές μολυσματικές ασθένειες στους ξενιστές τους(άνθρωπος, ζώα, φυτά). Επίσης, τα έντομα δια των ωοτοκιών και περιττωμάτων τους μολύνουν τις τροφές και υποβαθμίζουν ποιοτικώς τα γεωργικά προϊόντα(φυτικά και ζωικά). Ο περιορισμός της παρουσίας ή και της δράσης τους γίνεται: με χημικά μέσα (όπου υπάρχουν άπειρα προϊόντα, τα λεγόμενα χημικά εντομοκτόνα), με απλούς κανόνες υγιεινής και καθαριότητας, με μηχανικά μέτρα(εντομοπαγίδες) και επίσης με βιολογικά μέτρα(με την χρήση των φυσικών εχθρών, ή και με τις μεθόδους της σύγχρονης βιοτεχνολογίας). Πάντως μερικά έντομα είναι και ωφέλιμα για την ύπαρξη της ζωικής και φυτικής ζωής στον πλανήτη μας.
Περισσότερα στο:

Kaleng Mwangal
Γεωπόνος - ΓΠΑ





Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου 2010

Μερικές ασθένειες και παράσιτα

Γεωργικές προειδοποιήσεις
Από ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΊΟ ΑΓΡΟΤΙΚΉΣ ΑΝΆΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΊΜΩΝ

ΙΣΧΎΕΙ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ

ΑΧΛΑΔΙΑ


1. ΨΥΛΛΑ. Σε οπωρώνες με σοβαρή προσβολή συνιστάται ψεκασμός στην έναρξη της πτώσης των φύλλων και σε μια ηλιόλουστη μέρα. Ο ψεκασμός αυτός στρέφεται κατά των ενηλίκων και αποσκοπεί στη δραστική μείωση του πληθυσμού που θα διαχειμάσει, με αποτέλεσμα να έχουμε μικρούς αρχικούς πληθυσμούς τη νέα καλλιεργητική περίοδο.


                                                                         Psylla pyricola

ΣΗΜ.: Αν δεν είχαμε σοβαρή προσβολή ή αν παρατηρούνται ικανοποιητικοί πληθυσμοί αρπακτικών και παρασίτων (Anthocoridae, Chrysopidae, Hemerobiidae, Coccinellidae, Aranae, κ.α.), ο ψεκασμός αυτός μπορεί να παραληφθεί.
Κατάλληλα εντομοκτόνα: Συνθετικές πυρεθρίνες (Διάφορα σκευάσματα).
2. ΒΑΚΤΗΡΙΩΣΕΙΣ. Σε όσους οπωρώνες αχλαδιάς παρατηρήθηκαν ζημιές από το βακτήριο ERWINIA AMYLOVORA (βακτηριακό κάψιμο) συνιστάται:
α).Εκρίζωση και κάψιμο των βαριά προσβεβλημένων δένδρων. Επίσης καταστροφή με κάψιμο των προσβεβλημένων αυτοφυών ξενιστών του βακτηρίου (γκορτσιές, κράταιγος, πυράκανθος), οι οποίοι γειτονεύουν με την καλλιέργεια.
β).Επιμελημένη αφαίρεση των προσβεβλημένων μερών των δένδρων με ξηρό καιρό, απολύμανση των πληγών με χαλκούχο σκεύασμα και των εργαλείων με υδατικό διάλυμα φορμόλης 5% ή χλωρίνης 10% ή μετουσιωμένου οινοπνεύματος (φωτιστικού) 3 προς 1 σε νερό. Μετά την απολύμανση να γίνει κάλυψη των πληγών με αλοιφή εμβολιασμού ή λινέλαιο.
γ).Ψεκασμός αμέσως μετά την πτώση των φύλλων με έτοιμα χαλκούχα σκευάσματα στη μεγαλύτερη συνιστώμενη δόση. Τα παραπάνω μέτρα αρκούν και για το βακτήριο PSEUDOMONAS SYRINGAE.

                                                               Erwinia amylovora


ΜΗΛΙΑ – ΑΧΛΑΔΙΑ


1. ΦΟΥΖΙΚΛΑΔΙ. Σε κτήματα που παρουσιάζουν προσβολές συνιστάται ψεκασμός των φύλλων (λίγο πριν αρχίσουν να πέφτουν) με ουρία 5% ή με ένα μυκητοκτόνο. Ο ψεκασμός αυτός αποσκοπεί στην παρεμπόδιση παραγωγής ασκοσπορίων που θα αποτελέσουν αρχικά μολύσματα για τη νέα χρονιά.

                                                            Venturia inaequalis σε φύλλο μηλιάς

                                                          Venturia inaequalis σε μήλο

Καλλιεργητικά μέτρα:- Παράχωμα των πεσμένων φύλλων με όργωμα
- Αφαίρεση και κάψιμο των προσβεβλημένων κλαδίσκων
- Συλλογή των πεσμένων φύλλων και κάψιμο
ΣΗΜ.: Η καταστροφή των αρχικών μολυσμάτων όπως συστήνεται παραπάνω, είναι αποτελεσματική μόνο όταν είναι γενικής εφαρμογής.
2. ΝΕΚΤΡΙΑ – ΣΦΑΙΡΟΨΗ– ΦΟΜΟΨΗ (Έλκη- Καρκινώματα)
Σε κτήματα που παρουσιάζουν προσβολές συνιστάται αφαίρεση των ελκών και επάλειψη της τομής με διάλυμα χαλκούχου μυκητοκτόνου, αποκοπή και κάψιμο των προσβεβλημένων κλαδιών σε ξηρές περιόδους του χειμώνα και ανάλογα με το βαθμό προσβολής, ψεκασμός στην έναρξη της πτώσης των φύλλων με εγκεκριμένα χαλκούχα στην υψηλότερη συνιστώμενη δόση. Όταν λόγω ήπιου καιρού παρατείνεται η διάρκεια πτώσης των φύλλων υπάρχει αυξημένος κίνδυνος προσβολών και συνιστάται επανάληψη του ψεκασμού και στο τέλος της.


                                                                       Nectria galligena
3. ΣΕΖΙΑ. Σε δενδροκομεία που παρουσιάζουν προσβολές από το έντομο αυτό, συνιστάται το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου ψεκασμός ή επάλειψη του κορμού μέχρι ύψος 1,5μ με ΧΛΩΡΠΥΡΙΦΟΣ.



ΚΕΡΑΣΙΑ - ΡΟΔΑΚΙΝΙΑ


Διαπιστώθηκαν σοβαρές ζημιές από το βακτηριακό έλκος (PSEUDOMONAS MORS PRUNORUM) κυρίως στην κερασιά.
Σε οπωρώνες που παρουσίασαν το πρόβλημα συνιστάται: α.) αφαίρεση των προσβεβλημένων κλαδιών και β.) εφαρμογή δύο ψεκασμών (ένα στο 30% της πτώσης και ένα μετά την πτώση των φύλλων) με χαλκούχα σκευάσματα. Ο ψεκασμός μετά την πτώση των φύλλων αντιμετωπίζει και το Κορύνεο και το Κυλινδροσπόριο.



ΡΟΔΑΚΙΝΙΑ - ΝΕΚΤΑΡΙΝΙΑ


1. Στους νομούς Ημαθίας και Πέλλας διαπιστώθηκαν προσβολές από Φουζίκοκκουμ, Συτόσπορα, Κορύνεο και Εξώασκο. Συνιστάται να γίνει ψεκασμός:
α.) εναντίον του Φουζίκοκκουμ και της Συτόσπορας στο 50% της πτώσης των φύλλων με εγκεκριμένο μυκητοκτόνο κα.
β.) εναντίον του Κορύνεου και του Εξώασκου στην πτώση των φύλλων με βορδιγάλειο πολτό ή άλλο χαλκούχο σκεύασμα.
2. ΑΝΘΟΝΟΜΟΣ. Στα κτήματα που παρουσίασαν την άνοιξη προσβολές και παρατηρούνται πυκνοί πληθυσμοί ενηλίκων εντόμων στα δένδρα, συνιστάται ψεκασμός περίπου στα μέσα Νοεμβρίου. Κατάλληλα εντομοκτόνα: ΣΥΠΕΡΜΕΘΡΙΝ, κ.α.
ΣΗΜ.: Η χρήση των χαλκούχων να γίνεται αφού έχουν ψηθεί (ωριμάσει) τα μάτια, για να αποφευχθεί η ζημιά από φυτοτοξικότητα.

ΜΗΛΟΕΙΔΗ – ΠΥΡΗΝΟΚΑΡΠΑ

ΣΗΨΗ ΤΟΥ ΛΑΙΜΟΥ (Φυτόφθορα). Συνιστάται:
1. Απομάκρυνση των ξερών δένδρων και απολύμανση του εδάφους με ΜΕΘΑΜ ΣΟΝΤΙΟΥΜ πριν την επαναφύτευση
2. Αποκάλυψη (ξελάκκωμα) του λαιμού των προσβεβλημένων φυτών μέχρι τις ρίζες, αφαίρεση του προσβεβλημένου φλοιού και καμβίου με ζώνη 2 εκατ. υγιούς ιστού και επάλειψη με χαλκούχο σκεύασμα στην υψηλότερη συνιστώμενη δόση (βορδιγάλλεια πάστα). Μετά την ξήρανση της πάστας γίνεται επάλειψη με προστατευτικό πληγών ή λινέλαιο ή καθαρή πίσσα.
3. Ξελάκκωμα και επάλειψη των δένδρων γύρω από την εστία προσβολής με την ίδια πάστα όπως παραπάνω ή ψεκασμός με έτοιμο χαλκούχο στην ισχυρότερη συνιστώμενη δόση ή ριζοπότισμα με μείγμα cheshunt (τσεσχάντ). Το μείγμα τσεσχάντ αποτελείται από 11 μέρη βάρους ανθρακικού αμμωνίου και 2 μέρη θειικού χαλκού σε σκόνη και χρησιμοποιείται σε δόση 2-3 γραμμάρια σε 1 λίτρο νερό.
Φροντίστε για τη στράγγιση του οπωρώνα τη χειμερινή περίοδο.
ΣΗΜ.: Οι επεμβάσεις με χαλκούχα στο έδαφος να γίνονται μόνο αν υπάρχει ανάγκη, διότι ο χαλκός συσσωρεύεται και δημιουργεί προβλήματα τοξικότητας ειδικά στα όξινα εδάφη.

ΕΛΙΑ (ΚΥΚΛΟΚΟΝΙΟ)
Μόνο σε υγρές περιοχές και πυκνοφυτεμένα – κακοκλαδεμένα κτήματα που παρουσιάζουν προσβολές συνιστάται ψεκασμός με τη λήψη του δελτίου.


                                                         Κυκλοκόνιο σε φύλλα ελιάς
Αν υπήρχε σοβαρό πρόβλημα και έγινε ψεκασμός το Σεπτέμβριο να επαναληφθεί ο ψεκασμός το πρώτο δεκαήμερο του Νοέμβρη.
ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Η απομάκρυνση και καταστροφή με κάψιμο των ξερών προσβεβλημένων δένδρων και κλαδιών και γενικά των μολυσμάτων από τα κτήματα, μειώνει την ένταση των αρχικών προσβολών την επόμενη χρονιά και θεωρείται απαραίτητο καλλιεργητικό μέτρο.
- Για όσους εφαρμόζουν σύστημα ολοκληρωμένης παραγωγής το μέτρο αυτό είναι υποχρεωτικό.
τα αγροχημικά να χρησιμοποιούνται πάντοτε σύμφωνα με την ετικέτα.

http://ebloko.gr/gewrgikes_proeidopoihseis

Kaleng Mwangal
Γεωπόνος - ΓΠΑ